BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 4, 2012

Mendirikan Masjid


BAJET BELANJA KAHWIN ? 

Mas Kahwin - RM 100 ? Pada aku, aku terima seadanya, kalo dia nk bg sejadah ja kt aku pon ak terima, al-Quran ja ka, telekung ka. Bagi aku, itu utk kita bersama wahai bakal suamiku :) tak perlu membazir okay ?

Firman Allah dalam surah al-Nisa’ ayat 4 :
“ Dan berikanlah kepada perempuan-perempuan ( isteri ) akan mas kahwin mereka itu sebagai pemberian ( yang wajib ). Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwinnnya, maka makanlah ( gunakanlah ) pemberian tersebut sebagai nikmat yang baik lagi lazat “


Barang- barang Hantaran - RM 600 ? Pada aku, hantaran kan tdk wajib, adat ja kan ? dalam Islam tak perlu semua ni. tapi bila tak buat kita akn jd buah mulut org. Ok xpe, insyaallah aku buat tp dgn penuh kesederhanan. Buat apa la beli mnyk wangi beratus2, bju mahal, handbag berjenama, adush ! aku sendiri xphm la. Kenapa BANGGA ka dpt buat mcm tu ? kalo aku, buat ja manis2an kan, pulut kuning ke, kuih2, apa bakal suami ku nak minyak wangi ye ? alolo ok2, kita beli kt UPTOWN je nah ? alaa, kita2 ja nk pkai org org laen. kn3 syg ? oooppss ! terlebih sudaaa :P yg penting jgn membazir ! kok ya pon kaya xpyh la membazir ye dok ?

Wang Hantaran - RM 7000 ? wah3 ! yg ni yg selalu org nk taw sgt ni, pengantin pon BANGGA sngguh kalo angka tu byk kn, ye dok ? *realiti* pada aku plak, xpyh kot membazir nah3 ? TAK WAJIB ok ? de dlm Islam soh bg ? eh3, xde okkkkk :) yg ni duit belanja kenduri sebenarnya, yg dok wt gah2 spa soh ? haish ! membaziaqqq ! *haa kn dh terkuaq pelat kedah aku* khemah? haish bkn wpa ratus ja ka? eh3 apa dia ? mkn2 tu alaaa gotong royong pon bley aihhh, kalo ya pon susah, ok upah org ja utk tugas hidang2 tu kan. bley aih, da cara dia. kita yg kata susah pdhl xsusah pon. kalau aku, aku suka wt lauk2 mmg utk mkn tghri sdp kot... gulai ikan sambal ulam, alaa msk2an kmpg la mls nk bg menu aih. haha so, mcm aku ckp td la noh jgn membaziaqqqq :P

Cincin Kahwin - RM 1000 ? wow ! mahai noh, yala emas naik kn, beli emas korea ja xbleh ? hahaha tak wajib jgk kan dalam Islam. xpon bli silver aja la. yang ni nk ckp pon xkena sbb emas mmg mahai kan. alaaa, byk alasan plak, bley aih...... beli la yg murah2 ja... silver pon xpa cntek what ! :P

Belanja Kenduri - RM 1000 ? haa, kan aku ckp td wang hantaran tu belanja kenduri. alaa adat kan, gimik ja pon pdhl wang hantaran tu dok cover bley belanja kenduri la. hahaha Dunia Dunia :P free give nk bg kt tetamu tu aku bg adil ok, xdak special2 edition ek, aku pakai konsep ADIL phei dok ? satg org tgk eh dia dpt laen la eh dia dpt yg tu la. haish! xmaw2, nk suma tgk samaaa ja ok ?

Sewa Pakej Pelamin & Baju Pengantin - RM 1500 ? amboih2 da pelamin noh, ooppsss sory SAYA TAK NAIK PELAMIN NANTI. sbb pa ? mls aih nk cita nah klik ni NO PELAMIN FOR MY WEDDING :) baju pengantin ? haish sampai beratus2 ngat noh. entry sebelum2 ni aku pnh hbaq dh kan. aku juz pkai bju songket besa2 ja. cntek what ! nk ttup aurat ja pon. nk cntek sket jait la sndri manik. helooo i pndai jait manik okay ?! haha :P perghh ! jimat2 ;D

Tempahan Kad Kahwin - RM 500 ? wow ! mhai ke x ek RM 500 ni, ckp psl kad kahwin lwk plak teringt kt mak ak. kami dh rancang siap dh aih nk wt cmna nnty. no tempah2 okkk. HANDMADE ! jimat okkk ! haha de la, ini dirahsiakan la.. ooopsss ! bakal suamiku jgn isau ye kalo syg akan tahu jgk.. oopss ! siapakah kamo ? wakaka :P ;D

Upah Jurugambar - RM 800 ? perlu ka ni, adooiii membaziaqqqq lg. mhai kot kalo dok upah2 kt luaq ni. haha tp xdpt dinafikan la mmg cntek sgttt :) xpa la, adik ak dh msok kelas photography. adik tlg amek gmbaq along nnty nah. :P perghhh ! jimat lgg !!!


haaaa ni haaa todeaaaaaaaaaa ! baca baca baca ! cek owg kedah noh... TIDAK DITETAPKAN... hahaha so wahai bakal suamiku, aku terima seadanya ok ? dont wory b hepy im not like the other women. cewahhh ! ;D


RANCANGAN UTK MASA HADAPAN. APA PUN SEMUA DGN IZIN  
ALLAH SWT :)


p/s : aku lebih memfokuskan kebahagiaan aku selepas bernikah bukan hanya kebahagiaan pada hari perkahwinan ku itu. yang penting perkahwinan aku dgn si dia diredhaiNya dirahmatiNya dan direstui Allah swt dan penuh barakah dan si dia sayangkan aku dpt membimbing aku ke jalan Allah swt dan kami berjuang utk ke jalan Allah swt bersama-sama dan kekal hingga ke syurga. insyaallah * aku ingin menjadi bidadari mu wahai bakal suami. suatu hari nanti kita pasti akan ketemu samada di dunia ataupun di syurga. insyaallah *

0 comments: