BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 27, 2012

Di mana batas-batas kita?

Assalamualaikum....

Maaf jika terkasar bahasa...

1stly, Lelaki / Perempuan semua sama, tak kisah la...

Just nak ckp, Lelaki / Perempuan ada batasnya dgn bukan mahram...

Kawan / Sahabat / Kekasih / Bakal isteri/suami / Sepupu, tetap bukan mahram kita...

Istilah nama tdk menghalalkan cara.. Andainya 'arak' ditukarkan kpd nama 'soya' adakah ia juga bertukar menjadi Halal ? TIDAK ! ianya tetap HARAM...

Kalau dah malu semakin terhakis dlm diri inilah akan terjadi, tdk salah berkawan dgn bukan mahram, tp 'utk tujuan2 tertentu dan yg penting shj' sdgkan dakwah ditetapkan lelaki kpd lelaki dan perempuan kpd perempuan.. Apatah lagi perkara lain ?

Tdk ada ikatan yg sah, baru kenal sudah tdk kekok utk memanggil seseorg itu 'SYG' 'YUNK' 'B' 'ABG' 'U' 'I' mcm2 lg laa... Di manakah malu kita ketika itu ? Bermesra sana sini, tlg suapkan lah, tlg urutkan lah... Nauzubillah Astaghfirullahal'azim.... Walaupun sekadar kawan, mcm sy ckp tadi istilah nama tdk menghalalkan cara...

Lelaki / Perempuan yg jenis sebegini sebenarnya, semua bukan mahramnya dia layan sama saja... Pd sy laa... Kalau dah dgn kita syg menyayang, suap sana sini, urut sana sini (alam maya) apatah lagi dgn bukan mahramnya yg lain, mesti sama saja kan ???

Dah dgn kita sebegitu, jadi apa bezanya ??? Kalaulah suami / isteri kita tahu apa yg kita buat sebelum kita akad dgn dia, mesti dia terasa dan kecil hati kan ??? Walaupun dah bertaubat, tak mustahil si suami / isteri akan cemburu kan ???

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim, ampunkan kami Ya Allah dan semoga suami / isteri kami ampunkan kami atas kekhilafan yg lalu... Semoga rumah tangga kami nanti penuh barakah, jangan pula akibat kekhilafan kami yg terdahulu membuatkan rumah tangga kami hilang barakah dan sakinah.. Aku mengharapkan sakinah wa mawaddah wa rahmah dalam rumahtangga.. T_T amin ya rabbal 'alamin

Mungkin kita semua hanya berkawan dgn bukan mahram kita, tp pnh tak kita terfikir yg jodoh bkn kita tetapkan tp Allah SWT... Andai kata salah seorang kawan kita itu adalah jodoh kita... Bagaimana dgn rumah tangga kita nanti ? Astaghfirullahal'azim... Bukankah kita semua impikan sebuah keluarga yang penuh barakah dan sakinah... ?

Allah swt berfirman :

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya di antaramu rasa cinta dan kasih sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." (QS Ar Rum: 21)

p/s: Hanya luahan ikhlas drp sy yg daif... wallahualam ^^

Let's Istiqomah !

0 comments: